DO POBRANIA,  POMOCE

NOWA metoda poznawania fragmentów biblijnych przez uczniów. CZYTAJ – PYTAJ – ODPOWIADAJ

O. Adam Szustak OP w jednym ze swoich licznych filmików, mówił o sposobie poznawania przypowieści polegającym na zadawaniu jak największej ilości pytań (nawet najbardziej banalnych) do tekstu. Zainspirowało mnie to do stworzenia metody na katechezę. Nazwałem ją CZYTAJ – PYTAJ – ODPOWIADAJ.

Używam tej metody w ostatnich klasach szkoły ponadgimnazjalnej. Treści lekcji na tym poziomie, dotyczą małżeństwa, więc wiele razy nawiązuję do fragmentów Rdz 1,26-27; 2,18.21-25 i Mt 19, 3-9. Przygotowałem dwa arkusze: jeden z tekstem z Księgi Rodzaju, drugi z Ewangelii wg św. Mateusza. Arkusz składa się z trzech kolumn: tekst biblijny, pytania i odpowiedzi. W kolumnie 2 i 3 znajduje się miejsce na imiona i nazwiska uczniów. Rozdaję kartki na przemian, tak żeby na kolejny ławkach znajdowały się różne fragmenty. W pierwszym etapie pracy uczniowie zapoznają się z tekstem i układają do niego pytania. Po upływie określonego czasu (10-15 minut) uczniowie przekazują swoją kartkę „sąsiadom”, którzy mieli inne teksty. W drugim etapie uczniowie odpowiadają na pytania, które zostały zapisane na kartkach. Jeśli pytań jest mało, to po napisaniu wszystkich odpowiedzi dopisują swoje pytania. Poniżej umieściłem karty pracy. Myślę, że po spojrzeniu na nie wszystko będzie jasne.

Ta metoda nie jest sposobem na rozważanie tekstu, ale je poprzedza dając dobre poznanie fragmentu. Jeżeli ktoś chciałby wersję elektroniczną kart pracy proszę pisać na: studnia.katechety@wp.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *